استوک جلبک اسپیرولینا

استوک جلبک اسپیرولینا

اسپیرولینا یا آرتروسپیرا یک ریزجلبک سبز-آبی با شکل مارپیچی و تک سلولی می‌باشد. اسپیرولینا به دلیل داشتن ارزش غذایی بالا امروزه بسیار مورد توجه است در نتیجه پرورش این جلبک اهمیت خاصی پیدا کرده است. یکی از مواد لازم برای کشت و پرورش جلبک اسپیرولینا، وجود یک استوک اسپیرولینای با کیفیت است. استوک جلبک اسپیرولینا در واقع مایع حاوی سلول‌های اسپیرولینا می‌باشد که از آن برای شروع تکثیر و پرورش اسپیرولینا استفاده می‌شود.

ویژگی‌های استوک جلبک اسپیرولینا

یک استوک جلبک اسپیرولینا با کیفیت و خوب باید دارای خصوصیات زیر باشد:

  • سلول‌های تازه: استوک جلبک اسپیرولینا باید از سلول‌های تازه کشت داده شده که توانایی رشد و تکثیر بالایی دارند تهیه گردد تا به هنگام نقل و انتقالات آسیب کمتری ببیند و هنگام استفاده سلول‌ها سریعا تکثیر کنند. سلول‌های پیر و قدیمی برای استوک مناسب نیست.
  • محیط کشت مناسب: در تهیه استوک جلبک اسپیرولینا برای اینکه سلول‌ها رشد خوبی داشته باشند و کیفیت سلول‌ها بالا باشد، باید از محیط کشت اختصاصی استفاده کرد. همچنین برای ارائه استوک جلبک اسپیرولینا، سلول‌ها باید در همان محیط کشت اختصاصی ارایه گردد که محیط کشت مناسب برای پرورش اسپیرولینا محیط زاروک است. محیط کشت اختصاصی برای شروع کشت اسپیرولینا را می‌توان همراه با استوک مورد نظر تهیه کرد.
  • غلظت استاندارد: استوک جلبک اسپیرولینا که قرار است برای کشت وسیع‌تر استفاده شود، باید غلظت استانداردی داشته باشد. این غلظت نباید کم باشد، زیرا غلظت کم مقدار سلول کمی دارد و ممکن است اکثر سلول‌‌ها در هنگام نقل و انتقلات از بین برود و غیر قابل استفاده شود. از طرفی غلظت بالای استوک اسپیرولینا هم مناسب نیست زیرا با توجه به تراکم بالای سلول‌ها، استوک دچار فساد می‌شود.
  • عاری از آلودگی: نداشتن آلودگی مهم‌ترین معیار برای ارزیابی یک استوک جلبک مناسب است. استوک جلبک اسپیرولینا باید خالص باشد به این صورت که هیچ گونه جلبک یا باکتری یا قارچی در آن وجود نداشته و فقط استوک حاوی سلول‌های اسپیرولینا باشد. در صورت وجود آلودگی، آن استوک جلبک قابل استفاده نیست. وجود آلودگی با بررسی زیرمیکروسکوپ مشخص می‌شود.
  • بافت مناسب: استوک جلبک اسپیرولینا باید به صورت مایع سبز رنگ و به صورت منجسم باشد. در صورت لخته بودن، استوک جلبک فاسد بوده و قابل استفاده نیست. هنگام خرید استوک جلبک اسپیرولینا حتما به بافت و رنگ دقت فرمائید.
  • خصوصیات سلولی: سلول‌های موجود در استوک جلبک اسپیرولینا در زیر میکروسکوپ باید به صورت مارپیچی بوده و اشکال دیگری مانند اجسام کروی، بیضی یا خطی مشاهده نشود. بهتر است پس از خرید استوک، سریعا زیر میکروسکوپ دیده شود تا در صورت وجود مشکل قابل پیگیری باشد.

بنابراین استوک اسپیرولینا باید با کیفیت انتخاب شود تا مراحل بعدی به خوبی ادامه یابد. بانک جلبک آلگی پرشیا با تولید و ارائه بهترین استوک‌های جلبک اسپیرولینا در محیط آزمایشگاهی، استریل و با استفاده از محیط کشت‌های مرغوب، خیال شما را از بابت کیفیت راحت می‌کند. برای سفارش استوک جلبک اسپیرولینا می‌توانید به صفحه ریزجلبک‌ها مراجعه بفرمائید.

استوک جلبک اسپیرولینا
استوک جلبک اسپیرولینا

شرایط نگهداری استوک جلبک اسپیرولینا

به طور کلی به محض دریافت استوک جلبک، باید سریعا بسته باز شود. سپس، استوک جلبک را در یخچال (دمای 4 درجه سانتی گراد ) و با نور معمولی اتاق قرار گیرد. نور مستقیم خورشید برای نگهداری جلبک مناسب نیست. اگر استوک جلبک به مدت طولانی به دور از نور رها شود، سلول‌ها خواهند مرد. بهترین زمان برای استفاده از استوک جلبک تا 3 روز پس از تحویل است. اما سلول‌ها تا دو هفته به خوبی زنده می‌مانند. اگر استوک جلبک را بیشتر از 7 روز نگهداری کرده‌اید و قصد کشت آن را دارید بهتر است ابتدا در یک محلول حاوی ریزمغذی ضعیف منتقل کنید تا سلول‌ها فعال شوند. ریزجلبک‌ها در بیرون از یخچال و دمای 30 درجه نهایتا 24 ساعت قابل نگهداری است. همچنین تا حدامکان باید از تکان های مکانیکی جلوگیری کرد چراکه باعث شوک و بعضا مرگ سلول‌ها می‌شود.

, , , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست