ماکروجلبک چیست و چه کاربردی دارد ؟

ماکروجلبک چیست و چه کاربردی دارد : ماکروجلبک‌ها یا علف های دریایی (seaweeds) گروهی بزرگی از گیاهان دریایی هستند. به طور کلی جلبک‌ها به دو دسته ریز جلبک (تک سلولی) و ماکروجلبک یا درشت جلبک ( پر سلولی) تقسیم می‌شوند.

ماکروجلبک ها طول بلندی دارند و بعضا تا 65 متر هم دیده شده اند. ماکروجلبک ها به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند: جلبک های سبز آبی (سیانوفیتا) که بیشتر در رودخانه ها به صورت توده سبز رنگ مشاهده می‌شوند، جلبک های سبز (کلروفیتا) مانند کاهو دریایی، جلبک قهوه ای (هتروکونتوفیتا) که تنوع زیادی دارند و جلبک‌های قرمز (رودوفیتا). این تفاوت رنگ ها به دلیل تفاوت در رنگدانه فوتوسنتزی است.

ماکروجلبک ها برای زیستن معمولا به یک سطح مانند بستر دریا، صخره، مرجان، ریشه های درختان مانگروی و … متصل می‌شوند. برخی از ماکروجلبک های سبز و قهوه ای به عنوان غذا استفاده می شود. همچنین از ماکروجلبک های قهوه ای و قرمز ترکیباتی مانند آگار، کاراگینان و آلژینات جداسازی می‌شود که در صنایع مختلف کاربرد دارد.

به طور کلی ماکروجلبک ها دارای مقدار کمی چربی و درصد زیادی کربوهیدرات، املاح معدنی و آنتی اکسیدان هستند. به گزارش سازمان جهانی غذا و دارو، در سال 2012، 40 درصد از ماکروجلبک تولیدی در جهان مستقیما توسط انسان مصرف شده، 40 درصد در صنایع غذایی کاربرد داشته و 20 درصد در سایر صنایع استفاده شده است.

 ماکروجلبک چیست و چه کاربردی دارد ؟

ماکروجلبک چیست و چه کاربردی دارد ؟

ماکروجلبک ها چه کاربردی دارند ؟

ماکروجلبک ها یا علف های دریایی کاربردهای متنوعی دارند، به طور خلاصه از ماکروجلبک ها در تولید غذای دام طیور و آبزیان استفاده می‌شود چراکه پروتئین و آنتی اکسیدان بالایی داشته و در عین حال مقرون به صرفه است.

ماکروجلبک ها و عصاره استخراج شده از آن ها به عنوان کود کشاورزی برای سبزیجات، صیفی جات، غلات و درختان میوه استفاده می‌شود تا مقاومت گیاهان را در برابر آفت ها، قارچ ها و سرما افزایش ‌دهد از قدیم از ماکروجلبک ها در طب سنتی شرقی به عنوان دارو استفاده می شد، امروزه نیز ماکروجلبک ها به دلیل داشتن ترکیبات دارویی مختلف مانند خاصیت ضد التهاب، ضد قارچ، ضد ویروس و ضد باکتری در داروهای بسیاری استفاده می شود.

به طور مثال ترکیب فوکوییدان که از ماکروجلبک قهوه ای استخراج می‌شود از تخریب ماهیچه ها در اثر مارگزیدگی جلوگیری می کند. ماکرو جلبک ها در صنعت آرایشی نیز که یکی از بزرگ ترین صنایع جهان است نیز کاربرد دارد. در این صنعت ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد پیری موجود در ماکروجلبک ها کاربرد فراوانی در ساخت کرم های آرایشی، ماسک صورت و .. دارد. در ایران نیز محصولاتی از قبیل کود کشاورزی، ماسک و کرم ارایشی نیز تولید شده است.

ماکروجلبک‌ها را می توان در فصول مناسب از دریا جمع آوری کرد. همچنین با ایجاد فارم جلبک در حاشیه دریا می‌توان پرورش ماکروجلبک را ایجاد کرد، بدین صورت که بذر یا نهال ماکروجلبک ها درون طناب ها مخصوصی کاشته شده و طناب ها در دریاها به صورت خطی برای چند ماه قرار می گیرد. ماکروجلبک ها از مواد غذایی شناور به وسیله ی بافت خود استفاده می‌کنند و پس از رشد جلبک ها برداشت می شود.

ماکروجلبک ها را از کجا تهیه کنیم ؟

آینده ی جهان به سمت استفاده از جلبک ها برای مصارف مختلف پیش خواهد رفت. در همین راستا تیم آلگی پرشیا تحقیقات گسترده ای در زمینه ماکروجلبک ها و کاربرد آن ها در دست اجرا دارد و آماده همکاری و گسترش استفاده از ماکروجلبک ها در صنایع گوناگون و ارائه خدمت در زمینه تحقیقاتی برای محققان است. ماکروجلبک های گوناگون خلیج فارس را می توانید در بانک جلبک آلگی پرشیا خریداری کنید.

خرید ماکروجلبک

, , ,

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست