استفاده از جلبک ها در نمای ساختمان !

استفاده از جلبک ها در نمای ساختمان 

تاحالا به این فکر کردید که از جلبک ها می توان در معماری و نمای ساختمان استفاده کرد؟

جلبک ها نور خورشید را دریافت کرده و با انجام فتوسنتز رنگ های مختلف آبی، سبز، زرد و نارنجی را تولید میکنند  .به همین دلیل استفاده از جلبک ها در نمای ساختمان ظاهر منحصر به فردی ایجاد می کنند. نور مصنوعی LED نیز میتواند جذابیت بیشتری در نمای جلبک در شب ایجاد کند به ویژه اگر از جلبک در مبلمان شهری استفاده شود منظره جذابی را برای افرادی که روی نیمکت ها نشسته اند یا عبور می کنند ایجاد می کنند.

در حال حاضر از جلبک ها به سازه های گوناگون مانند استوانه ای و مسطح استفاده می شود. هرچه رشد جلبک ها بیشتر باشد رنگ ایجاد شده بیشتر و شفافیت کمتر می شوددر حال حاضر محققان در حال اجرایی ساختن طرح چراغ های خیابانی جلبکی هستند که جلبک ها با رشد و فوتوسنتز خود در روز باتری چراغ های خیابانی را شارژ می کنند و در شب مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از جلبک ها در نمای ساختمان
استفاده از جلبک ها در نمای ساختمان

امروزه در شهر امستردام هلند در بزرگترین ایستگاه قطار از المان های جلبکی استفاده شده است. دوره برداشت ریزجلبک ها بسته به گونه متفاوت است اما به طوری کلی 1 تا 10 روز می باشد.  میزان نور عبوری از فوتوبیوراکتورها وابسته به غلظت جلبک ها می باشد. غلظت و رنگ فتوبیوراکتور هر روز تیره تر از قبل خواهد شد مگر با فواصل زمانی مشخص برداشت زیست توده انجام شود.

این تغییر شدت رنگ برای عابرینی که هر روز از آن نقطه عبور می کنند، جذابیت خاصی ایجاد می کند. همچنین با ایجاد فوتوبیوراکتورهای متعدد با شدت رنگ مختلف می توان اشکال جذابی رقم زد. . همچنین رشد آن ها در تابستان بیشتر بوده ورنگ تیره تری از جلبک ها دیده می شود.

استفاده از جلبک ها در نمای ساختمان
استفاده از جلبک ها در نمای ساختمان

مزیت های استفاده از نماهای جلبکی

ریزجلبک ها به دلیل جذب کربن دی اکسید محیط و تولید اکسیژن در کنار رشد خود باعث تصفیه هوا نیز می شود. همچنین جلبک ها توانایی حذف الاینده های بسیاری را در خود دارند. به عنوان تصفیه کننده هوا عمل می کنند. از دیگر فواید جلبک ها تولید انرژی است که می تواند گرما یا برق یک ساختمان را تامین کند.

با رشد جلبک ها زیست توده فراوانی نیز تولید می شود که می توان با برداشت آن به عنوان مکمل غذایی برای مصارف انسانی یا دامی استفاده کرد. در این روزها که زمین کشاورزی کم بوده و هزینه های تولید محصولات کشاورزی بالا است استفاده از جلبک ها می توان مکمل های را بدون نیاز به زمین کشاورزی و یا آب فراوان تولید کرد.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست